W 2023 roku władze Warszawy przedstawiły masterplan, który wyznacza kierunki rozwoju miasta na kolejne dekady, kładąc szczególny nacisk na transport publiczny. Zgodnie z założeniami, do 2050 roku sieć metra ma rozrosnąć się z dwóch do pięciu linii. O planach na rozbudowę w najbliższych latach, ze szczególnym naciskiem na bieżący rok, opowiada Katarzyna Strzegowska, Dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie.
Masterplan władz Warszawy zakłada, że 17 z 18 warszawskich dzielnic uzyska dostęp do metra, a ponad połowa mieszkańców będzie mieszkać w odległości nie większej niż 1 km od stacji. Założenia mają zostać w całości wykonane do 2050 roku. Tymczasem odpowiedzmy sobie na pytanie, co będzie się w tej sprawie działo w roku 2025 i kilku następnych…
Rozbudowa M2 i prace nad M3 i M4– W 2026 roku zakończy się budowa linii M2 na Bemowie – we wspomnianym masterplanie założono możliwość przedłużenia jej z jednej strony do Marymontu a z drugiej do Ursusa. Trwaj
ą prace przedprojektowe dla IV linii metra wraz ze Stacją Techniczno-Postojową. Przygotowana będzie koncepcja przebiegu linii M4. Powstanie także dokumentacja niezbędna do realizacji planowanej inwestycji. Opracowanie będzie gotowe w 2027 roku. Linia M4 połączy Tarchomin z Wilanowem – mówi Katarzyna Strzegowska i dodaje: – Według przyjętych założeń będzie najdłuższą w Warszawie – ma liczyć 26 kilometrów i 23 stacje. Osiem przystanków zostanie wyposażonych w komory torów odstawczych. W ramach nowego odcinka powinna powstać również kolejna stacja techniczno-postojowa oraz nowa centralna dyspozytornia.
Trwa także przygotowywanie I etapu realizacji linii M3. Dokumentacja
ma być gotowa 2027 roku a materiały umożliwią ogłoszenie przetargu na jej budowę.
– Podpisanie umowy ze zwycięzcą tego postępowania planowane jest również na 2027 rok – tak by w 2028 można było rozpocząć prace budowlane – mówi Katarzyna Strzegowska. – Pierwszy odcinek linii M3 będzie miał dokładnie 8,1 km długości i siedem stacji, w tym jedną już istniejącą, czyli Stadion Narodowy (jako węzeł przesiadkowy) oraz sześć nowych: Dworzec Wschodni, Mińska, Rondo Wiatraczna, Ostrobramska, Jana Nowaka-Jeziorańskiego, Gocław. Powstanie też odgałęzienie prowadzące do Stacji Techniczno-Postojowej na Koziej Górce. Linia M5 w założeniach ma łączyć Ursus z Gocławkiem.
Zmiany w komunikacji po otwarciu nowych stacjiPowstanie nowych linii komunikacyjnych, bardziej wydajnych, wymaga również oczywiście weryfikacji i ponownego rozważenia istnienia ich poprzedników…
– Założenia wstępne już są – były one częścią naszych planów dotyczących zmian w komunikacji naziemnej po „dojechaniu” metra do Bemowa i wymagają doprecyzowania w oparciu o analizy funkcjonowania dzisiejszego układu, z ostatnią stacją metra Bemowo – mówi Katarzyna Strzegowska i doprecyzowuje: – Skierujemy autobusy linii podmiejskich z powrotem do pętli Osiedle Górczewska, tam gdzie będzie pierwsza stacja metra na ich trasie; dziś dojeżdżają do stacji Bemowo. Istotne będzie skomunikowanie ze stacją Karolin nowych osiedli w północnej części Ursusa. Ta stacja stanie się dla tych osiedli najbliższą stacją metra. Dużo będzie jednak zależało od dostępnej wówczas infrastruktury, przede wszystkim układu drogowego w północnym Ursusie.
– Merytorycznie uzasadnione będą również korekty w południowej części Bemowa bo nowe stacje metra po zachodniej stronie ulicy Lazurowej będą w zasięgu osiedli z których dziś pasażerowie autobusami dojeżdżają do stacji Bemowo. Spodziewamy się spadku zainteresowania takimi dojazdami – dodaje Katarzyna Strzegowska.
Pięć linii do 2050 rokuWygląda zatem na to, że rok 2025 będzie stał pod znakiem rozbudowy linii M2 i przygotowań formalnych do rozpoczęcia prac nad kolejnymi liniami - M3 i M4.
A jak dokładnie będzie to wyglądać w następnych latach? Przypominamy
ogólny plan całościowy na rozwój sieci metra w Warszawie:
• budowa nowych
stacji metra M1 Plac Konstytucji i Muranów (dodatkowe stacje na istniejących już odcinkach M1 pomiędzy Politechniką a Centrum oraz Ratuszem Arsenał a Dworcem Gdańskim),
• dokończenie trwającej budowy linii metra M2 na Bemowie i dalsza jej rozbudowa, która po przedłużeniu ma dotrzeć do Ursusa, na Żerań i Żoliborz,
• budowa M3 w Warszawie od istniejącej stacji metra Stadion Narodowy przez Grochów i Gocław, a dalej pod Wisłą na Mokotów do PKP Żwirki i Wigury,
• budowa M4 z północy na południe miasta – z Tarchomina przez Marymont, Żoliborz, Śródmieście, Ochotę, Służewiec do Wilanowa,
• budowa M5 ze wschodu na zachód – z Ursusa przez Dworzec Zachodni, Ochotę, Śródmieście, Saską Kępę na Gocławek.
Przypomnijmy, że na tę chwilę metro w Warszawie liczy sobie łącznie 42 kilometry długości. Masterplan zakłada natomiast rozbudowę do aż 112 kilometrów. Liczba stacji zwiększy się natomiast do 103.